Πέμπτη, 29 Ιουλίου 2021 11:28

«Λίθοι τε καὶ πλίνθοι καὶ ξύλα καὶ κέραμος ἀτάκτως ἐρριμμένα»… Με αφορμή το νέο πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία (του Νίκου Δημητρακόπουλου)

του

Νίκου Δημητρακόπουλου,

εκπαιδευτικού

 

Με το νέο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΑΙΘ, το οποίο συζητείται αυτές τις ημέρες στην Ολομέλεια της Βουλής και πρόκειται σύντομα να ψηφισθεί, αλλάζουν δραματικά τα δεδομένα όχι μόνον για τους εκπαιδευτικούς αλλά και για τους μαθητές/-τριες και τους γονείς τους, καθώς ο χώρος της Παιδείας είναι κομβικής σημασίας για την κοινωνία.

Πριν αναλύσουμε οποιαδήποτε πτυχή του καλό είναι να έχουμε διαρκώς κατά νου ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είναι απλοί φορείς γνώσης, είναι δάσκαλοι και καθοδηγητές των παιδιών, είναι λειτουργοί και ως τέτοιοι πρέπει να αντιμετωπίζονται όχι μόνον από το ΥΠΑΙΘ αλλά και συνολικά, από την ελληνική κοινωνία.

Το ΥΠΑΙΘ και η κυβέρνηση μετά από μια πραγματικά δύσκολη, περίεργη και μη κανονική σχολική χρονιά και μάλιστα, εν μέσω πρωτοφανούς κύματος καύσωνα φέρνει, μάλλον βιαστικά, στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση το νέο πολυνομοσχέδιο που φέρει τον βαρύ τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».

Το εν λόγω πολυνομοσχέδιο διαρθρώνεται σε τέσσερις βασικούς άξονες και αποσκοπεί στη ριζική μεταβολή του τρόπου μάθησης, στόχος ο οποίος, ωστόσο, είναι μάλλον μη υλοποιήσιμος, αφού οι μαθητές από την Α΄ Δημοτικού μαθαίνουν με συγκεκριμένο τρόπο και μέθοδο – άλλωστε πώς θα μάθει το παιδί την προπαίδεια ή τις αριθμητικές πράξεις αν δεν τα διδαχθεί πρώτα, τα μελετήσει και τα κατανοήσει, ώστε να τα εμπεδώσει και να τα αφομοιώσει ως νέα γνώση και δεξιότητα;

Μια «πολυδιαφημιζόμενη» καινοτομία του νέου πολυνομοσχεδίου είναι η εισαγωγή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η οποία θα έχει μάλλον ολέθριες συνέπειες για τους μαθητές/-τριες που θα αποφοιτούν στο εξής από το Λύκειο. Θυμίζουμε σε αυτό το σημείο τι συνέβη όταν από την προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επιβλήθηκε με τον νόμο 4186/2013 η περίφημη «Τράπεζα Θεμάτων»: τα απολυτήρια των τότε αποφοίτων του Λυκείου υποβαθμίστηκαν αισθητά σε επίπεδο βαθμών (σε σύγκριση με εκείνα των αποφοίτων προηγούμενων και επόμενων ετών, για τους οποίους δεν είχε ισχύσει η «Τράπεζα Θεμάτων»), με αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά εργασίας.

Το πολυνομοσχέδιο δεν φαίνεται να έχει εξασφαλίσει τη συναίνεση παρά μόνον της ίδιας της κυβέρνησης και των διορισμένων στελεχών της. Παιδεία, όμως, χωρίς συναίνεση δεν μπορεί να υπάρξει, γιατί η παιδεία εμπεριέχει τις έννοιες της συναίνεσης, του δημοκρατικού διαλόγου, της αποδοχής και αφορά το μέλλον μας και κυρίως, εκείνο των παιδιών μας. Όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις που εισάγονται με το πολυνομοσχέδιο γίνονται, μήπως, εσκεμμένα και επιβάλλονται από ιδιωτικά κέντρα μάθησης και εκπαίδευσης, όπως κολλέγια και ιδιωτικά σχολεία, τα οποία βέβαια πάντα - καλώς - υπήρχαν και θα υπάρχουν; Το θέμα είναι αν έχουν όλοι οι μαθητές/-τριες ίδιες ευκαιρίες, αν αντιμετωπίζονται ισότιμα, με δίκαιο και αντικειμενικό τρόπο.

Επιπλέον, το νέο δημόσιο σχολείο που οραματίζεται και ευαγγελίζεται η κυβέρνηση με το νέο πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία είναι εξεταστικοκεντρικό. Μέσω αλλεπάλληλων εξετάσεων οι μαθητές/-τριες πορεύονται από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και από εκεί, στο Λύκειο, όπου κορυφώνεται το φαινόμενο της εξεταστικολαγνείας και της φιλαριστείας, που προωθεί ένθερμα η κυβέρνηση. Σε ποια άλλη χώρα, σε ευρωπαϊκό ή και παγκόσμιο, ακόμα, επίπεδο, οι μαθητές/-τριες δίνουν τόσες πολλές εξετάσεις; Αντί να αλλάξει, όμως, αυτό, με τη μείωση των εξετάσεων, δημιουργούνται σχολεία για τη φοίτηση στα οποία απαιτούνται επιπλέον χρονοβόρες και πολυδάπανες εξετάσεις (βλέπε Πρότυπα & Πειραματικά Σχολεία). Γονείς και μαθητές/-τριες δεν αντέχουν, όμως, το βάρος άλλων εξετάσεων και συνεπώς, άλλων φροντιστηρίων… Αρκεί να υπολογίσει κανείς πόσες εξετάσεις καλείται να δώσει ένας μαθητής ή μια μαθήτρια, αρχής γενομένης από την Α΄ Δημοτικού έως και την Γ΄ Λυκείου.

Και κάτι ακόμα… Οι μαθητές/-τριες θα έπρεπε να αξιολογούνται με βάση όχι την αριθμητική κλίμακα 0-20 αλλά με ακρώνυμα τεσσάρων βαθμίδων -υπάρχουν προτάσεις που ποτέ δεν υιοθετήθηκαν -άγνωστο γιατί- από το ΙΕΠ, το οποίο, άλλωστε, αν και δημιουργήθηκε για να προωθεί την αλλαγή και την καινοτομία, δεν έκανε ποτέ μια σοβαρή πρόταση.

Για να αλλάξει ουσιαστικά επί τα βελτίω η ελληνική δημόσια εκπαίδευση, οι όποιες μεταρρυθμίσεις πρέπει να έχουν εξασφαλισμένη τη συναίνεση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, να αφορούν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, να δοκιμάζονται πρώτα πιλοτικά, να τροποποιούνται και να βελτιώνονται, ώστε σε βάθος χρόνου να έχουν ικανοποιητικά αποτελέσματα. Είναι λάθος οι μεταβολές να γίνονται αιφνιδιαστικά και βεβιασμένα, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα και καθ’ ολοκληρίαν και μάλιστα, χωρίς πολιτική και κοινωνική συναίνεση, διότι κινδυνεύουν να αποβούν κοινωνικά άδικες και επιζήμιες και άρα, αντιδημοκρατικές.

Γνώμη μας είναι ότι είναι απαραίτητη η συνέχιση του διαλόγου επί του πολυνομοσχεδίου, καθώς και η ολιστική θεώρηση και επανεξέτασή του, πριν από την τελική ψήφισή του από τα μέλη της Βουλής. Δεν υπάρχει λόγος βιασύνης, όταν πρόκειται για ουσιαστικές τομές στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας.

 

  1. ΡΟΗ-ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ

title1 -- Διαβάστε επίσης... --

Στήλες

Κοινωνία

22 Μαϊος 2024
Με 15 θέματα στην ημερήσια διάταξη θα συνεδριάσει δια ζώσης και ταυτόχρονα με τηλεδιάσκεψη το Δημοτικό Συμβούλιο Πρέβεζας, την Παρασκευή 24 Μαΐου και ώρα 16.00. 1. Επιλογή Συμπαραστάτη του
22 Μαϊος 2024
Απαράδεκτη είναι η εικόνα στην παραλία της Κυανής Ακτής, ακριβώς κάτω από το χώρο στάθμευσης στο δημοτικό θερινό κινηματογράφο. Παρά το ...
22 Μαϊος 2024
Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκετην Κυριακή 19 Μαΐου 2024 στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Πρέβεζας, ηεπετειακή εκδήλωση για τα 50 χρόνια από ...
22 Μαϊος 2024
Συνελήφθη χθες (21-05-2024) το απόγευμα στην Πρέβεζα από αστυνομικούς του Τμήματος Ασφαλείας Πρέβεζας ημεδαπός, ο οποίος κατηγορείται για κλοπή ...
21 Μαϊος 2024
Τα βλέμματα των κατοίκων τράβηξαν χθες και σήμερα τα ελικόπτερα που έκαναν πτήσεις πάνω από την Πρέβεζα. Τα ελικόπτερα βρέθηκαν στο ...

Πολιτική

22 Μαϊος 2024
Στην αίθουσα του Διοικητικού Εφετείου Ιωαννίνων ήταν προγραμματισμένη για σήμερα 22 Μαΐου η εκδίκαση της αγωγής του Τουριστικού Λιμένα Πρέβεζας κατά του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, με την οποία ζητά
22 Μαϊος 2024
Υπεγράφη χθες, 21/5/2024, σύμβαση μεταξύ του Δημάρχου Πρέβεζας Νίκου Γεωργάκου και της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης RUMED LIMITED με έδρα τη ...
21 Μαϊος 2024
Γράφει ο Παναγιώτης Τσόγκας Ώρες, ώρες νομίζω ότι αρκετοί από εμάς που κατοικούμε στο Νομό Πρέβεζας ζούμε σε ένα παράλληλο σύμπαν με τον ...
20 Μαϊος 2024
Είχαμε αναφερθεί σε πρόσφατο ρεπορτάζ μας (δείτε ΕΔΩ) στην πειθαρχική διαδικασία για τυχόν ευθύνες που έχει ξεκινήσει η Αποκεντρωμένη Διοίκηση ...
20 Μαϊος 2024
Είχαμε αναφερθεί στο ρεπορτάζ μας στο atpreveza.gr (δείτε ΕΔΩ) στην Ερώτηση που είχε γίνει στη Βουλή, για το ενδεχόμενο αξιοποίησης του πρώην ...

Αθλητισμός

20 Μαϊος 2024
Ολοκληρώθηκε το Σάββατο το πρωτάθλημα μπάσκετ της Α' ΕΣΚΑΒΔΕ και η Νικόπολη Πρέβεζας μετά και τη νίκη της στο ΔΑΚ Πρέβεζας επί του Λέοντα Κέρκυρας με σκορ 88-76 κατάκτησε το πρωτάθλημα και την άνοδο
17 Μαϊος 2024
Την παρακάτω ανακοίνωση εξέδωσε ο ΣΚ Νικόπολη Πρέβεζας: "Η αγωνιστική χρονιά φτάνει στο τέλος της. Απομένουν 40 λεπτά, ένας μόνο αγώνας για ...
13 Μαϊος 2024
Εξαιρετική επίδοση σημείωσε η 15χρονη αθλήτρια από την Πρέβεζα Χαρά Γέρου στα 5000 μέτρα βάδην κορασίδων,  στους διασυλλογικούς αγώνες των ...
23 Απριλίου 2024
Την 3η θέση στα 400 μέτρα εμπόδια κατέκτησε η Κυριακή Τσαούση στους Πανελλήνιους Σχολικούς Αγώνες Κλασσικού Αθλητισμού ΓΕ.Λ. – ΕΠΑ.Λ. Ελλάδας – ...
22 Απριλίου 2024
Στα πλαίσια του διασυλλογικού πρωταθλήματος Κ16, που έγινε στα Γιάννενα τις 20/4/24 η Χαρά Γέρου σημείωσε τη 5η καλύτερη επίδοση της τελευταίας ...

Πολιτισμός

22 Μαϊος 2024
Το Υπουργείο Πολιτισμού διοργανώνει και φέτος από τις 23 έως τις 26 Μαΐου σε όλη τη χώρα, τις «Πράσινες Πολιτιστικές Διαδρομές» με πλήθος εκδηλώσεων για το ευρύ κοινό και τη μαθητική κοινότητα.
21 Μαϊος 2024
Stand Up Comedy Show Λάμπρος Φισφής «Να το Φως» Ο Λάμπρος Φισφής έρχεται για μία και μοναδική παράσταση στα Ιωάννινα Πότε; Πέμπτη 23 Μαϊου ...
20 Μαϊος 2024
Τα μουσεία αποτελούν σήμερα αναπόσπαστο στοιχείο εκπαίδευσης, δημιουργικής απασχόλησης και ψυχαγωγίας τόσο για μαθητές, όσο και για άλλες κοινωνικές ...
17 Μαϊος 2024
Tο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους SHORT ENCOUNTERS, διοργανώνει στην πόλη της Πρέβεζας τη χρονική περίοδο μεταξύ της 23ης και ...